WhatsApp Image 2021 05 12 at 7.11.21 PM

مردم با خرید کالای ایرانی به تولید داخلی رونق بخشند

امام جمعه کاشان در بازدید از گروه صنعتی ، دارویی باریج اسانس عنوان کرد : مردم با خرید کالاهای ایرانی به تولید محصولات داخلی رونق بخشند

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: مردم با خرید کالاهای ایرانی و حمایت از صنعتگران به تولید محصولات در کشور رونق دهند.

به گزارش روابط عمومی شرکت باریج اسانس کاشان آیت‌الله عباسعلی سلیمانی در بازدید از این شرکت، تولید را از جمله ضرورت‌های مهم کشور دانست و افزود: دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران در نبرد اقتصادی به دنبال ناکارآمد جلوه دادن این نظام مقدس در جهان هستند.

WhatsApp Image 2021 05 12 at 6.08.37 PM 1

وی با اشاره به نام‌گذاری‌های سال در بیش از یک دهه گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: در این نام‌گذاری‌ها تاکید معظم‌له بر توان و تولید داخلی و ایجاد اشتغال در کشور بوده است.

امام جمعه کاشان نام‌گذاری امسال با عنوان  «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» توسط رهبر فرزانه انقلاب را تدبیری هوشمندانه بیان کرد و گفت: این مهم نشانگر دغدغه و نگاه آسیب‌شناسانه ایشان به مسائل اقتصادی کشور است.

وی با بیان اینکه تولید هرگونه محصول و ایجاد اشتغال تیری به چشم دشمن است، تاکید کرد: شعار «ما می‌توانیم» باید در جامعه تبیین، نهادینه و به یک باور و فرهنگ عمومی تبدیل شود.

نماینده ولی فقیه در کاشان، تربیت نیروی کارآمد در جامعه را یادآور شد و تصریح کرد: نیروی انسانی کارآمد در جامعه بیکار نمی‌ماند و اگر می‌خواهیم مشکل اشتغال در کشور برطرف شود باید نیروی کارآمد، متعهد، مجرب و با انگیزه تربیت شوند تا در عرصه تولید نقش آفرینی کنند.

آیت‌الله سلیمانی در خصوص صادرات محصولات شرکت باریج اسانس به کشورهای مختلف جهان و از جمله چین نیز گفت: این مهم بیانگر رشد علمی و برخورداری این شرکت از نیروی های کارآمد و توانمند است.

آیت‌الله سلیمانی با ابراز خرسندی از جایگاه شرکت باریج اسانس در داخل و خارج از کشور ، یادآورشد: به برکت انقلاب اسلامی، ایران بدون هیچ واهمه‌ای به سمت پیشرفت و توسعه در جهان گام برمی‌دارد که البته این مهم نیازمند همت و تلاش‌ مضاعف برای برطرف کردن مشکلات و موانع تولید در کشور است.

با گرامیداشت یاد و خاطره مهندس حسین حجازی، حسن نیت مرحوم حجازی و میراث‌داری فرزندان را ستودند و گفت: فرزندان دست به دست هم دادند و کار را پدر را ادامه دادند، بسیار حائز اهمیت است.

امام جمعه کاشان از محیط و فضای تمیز و مدیریت صحیح شرکت باریج اسانس قدردانی کرد و افزود: این مهم نشان دهنده یک مدیریت اساسی و کارآمد در این واحد صنعتی و تولیدی است.               

همچنین با حضور مدیر عامل محترم باشگاه فرهنگی ورزشی باریج اسانس سرکار خانم حسیبی در خصوص مسائل و مشکلات باشگاه فرهنگی ورزشی باریج مباحثی مطرح شد و امام جمعه محترم بیان داشتند مسئولین در خط مقدم انجام امور و بعنوان افراد راس صف هستند و باید مسائل را پیگیری نمایند و کارآفرین و اسپانسرها بعنوان پشتیبان هستند و از زحمات و فرهنگ سازی باشگاه باریج تشکر نمودند وی در خصوص مسائل و مشکلات باشگاه فرهنگی ورزشی باریج نیز دستور پیگیری را صادر نمودند و در جلسه یکی از موارد را از طریق تماس تلفنی با مسولان مربوطه پیگیری شد.

 

        

مدیر عامل داروسازی باریج اسانس در این نشست گفتند: این شرکت جزو نخستین شرکت‌های داروسازی دارای مجوز درکشور است.

مهندس لاله حجازی این شرکت را دانش بنیان خواندند و گفتند: شرکت داروسازی باریج اسانس از دانش طب قدیم با بهره گیری از ابزار و دانش جدید محصولاتی با فرمولاسیون طب سنتی تولید می‌کند که باعث احیای این طب می شود.

ایشان ادامه دادند: باعث افتخار است که اولین فرمول طب سنتی که در کشور ثبت شد مربوط به شربت اشتهاآور باریج در سال 1386 بوده است هم اکنون نیز مرکز تحقیقات این شرکت پروژه‌های بالینی زیادی را در سطح کشور انجام می‌دهد.

ایشان اظهار داشتند: «کشت و صنعت گلکاران»، نخستین شرکت زیر مجموعه داروسازی باریج اسانس در سال 1364 کارش را با کشت گیاهان دارویی، روغن‌کشی، اسانس‌گیری و تهیه پودرگیاه آغاز کرد.

مهندس حجازی توضیح دادند: با افزایش تحریم‌ها برخی شرکت‌های تولید کننده گیاهان دارویی، مواد اولیه را از شرکت داروسازی باریج اسانس تهیه می‌کنند.

تاریخچه شرکت داروسازی باریج اسانس

مرحوم مهندس حسین حجازی، بنیانگذار شرکت داروسازی باریج‌اسانس، که او را “پدر صنعت اسانس ایران”    می دانند، در سال ۱۳۲۴، در خانواده‌ای فرهنگی در شهر برزک در اطراف کاشان، به دنیا آمد. پدر ایشان معلم بود. اصلیت مهندس حجازی، به روستای استرک کاشان برمی‌گردد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کاشان گذراند تا این که در سالِ آخر دبیرستان، به دلایل خانوادگی، در تهران و در دبیرستان نظام، به تحصیل پرداخت. وی فارغ‌التحصیل در رشته مهندسی ماشین‌آلات کشاورزی از دانشگاه بین‌المللی شیراز در سال ۱۳۴۹، دارای گواهینامه طراحی و اجرای آبیاری مدرن از اروپا و پایه گذار و مؤسس شرکت های زیر می باشند :

  • کشت و صنعت گلکاران : تاسیس در سال ۱۳۶۴
  • شرکت تجهیزات و ماشین سازی تقطیران : تاسیس در سال ۱۳۶۹
  • شرکت داروسازی باریج اسانس : تاسیس در سال ۱۳۷۱

ایشان در سالهای اول انقلاب به عنوان رئیس اداره کشاورزی کاشان انتخاب شدند. در آن زمان یک کارخانه گلاب و اسانس‌گیری در نزدیکی قمصر کاشان به صورت غیرفعال وجود داشت و جزء اموال اداره کشاورزی محسوب می‌شد که دستگاههای آن قبل از انقلاب از کشور بلغارستان خریداری شده ولی راه‌اندازی نشده بود. مهندس حجازی تصمیم می گیرد این کارخانه را احیا و راه‌اندازی کند. از آنجایی که ایشان علاقه زیادی به این کار داشتند شروع به مطالعه و تحقیق در مورد اسانسها و روش گلابگیری صنعتی می‌کنند. در یکی از این کتابهایی که مطالعه می‌کردند مطلبی را به این مضمون می خوانند که: “ابوعلی‌سینا دانشمندی عرب بوده و برای اولین بار اسانس را کشف کرده و اسم آن را گوهر یا جوهر گذاشته است!”.

مرحوم مهندس حجازی پس از خواندن این مطلب برآشفته شده، تصمیم می گیرند اسانس را که یک ایرانی آن را کشف کرده به همه بشناسانند. درنتیجه کارخانه‌ای را راه‌اندازی نموده و اسانس‌گیری را شروع می‌نمایند. با این که ایشان سابقه خوبی در اداره کشاورزی کاشان داشتند، در عین حال از کار دولتی خود استعفا داده و تنها منزل مسکونی که داشتند را نیز به فروش رسانده و مزرعه‌ای را در حوالی مشهداردهال، بدون هیچ امکاناتی، خریداری می‌نمایند. با همکاری و مشارکت برادران خود آقایان بهروز و سید تقی حجازی و همچنین داماد خانواده آقای حسین عسگری، ابتدا شرکت “کشت و صنعت گلکاران” را در سال ۱۳۶۳ تأسیس نموده و شروع به اسانس‌گیری می‌نمایند؛

در حالی که ساختمانها و دستگاههای این شرکت را با دست خودشان ساخته بودند برای راه‌اندازی و توسعه صنعت اسانس‌گیری در ایران تصمیم می‌گیرند دستگاههای مربوطه را ساخته و در اختیار دیگران قرار بدهند و دانش این کار را به دیگران هم بیاموزند. بدین منظور شرکت دیگری به نام “ماشین سازی تقطیران” را تأسیس می‌نمایند که به تولید تجهیزات و ماشین‌آلات اسانس‌گیری مبادرت می نماید. در آن زمان با مطالعات زیادی که داشتند متوجه اثرات درمانی بسیار قوی اسانس ها شده و تصمیم می گیرند اسانس ها را فرموله کرده و به دارو تبدیل نمایند و به این طریق آنها را در دسترس عموم قرار دهند تا به این شکل استفاده از این مواد توسط مردم راحت‌تر باشد. برای رسیدن به این هدف شرکت داروسازی باریج اسانس تولید کننده دارو و فرآورده های آرایشی- بهداشتی و غذایی بر پایه مواد مؤثره گیاهی است را در سال ۱۳۷۱ تاسیس می نمایند و در سال ۱۳۷۴ رسماً محصولات خود را به بازار عرضه نموده است. در کنار تأسیس و راه‌اندازی شرکت باریج‌اسانس، ۱۰ شرکت اقماری که کلیه مراحل زنجیره تامین تا توزیع را در برمی‌گیرند، جهت تأمین مواد اولیه باکیفیت مناسب توسط ایشان تاسیس گردید که هم‌اکنون مجموعه شرکتهای تأسیس‌شده و فعال توسط ایشان، حدود ۱۰۰۰ نفر را به صورت تمام‌وقت در استخدام مستقیم خود قرار داده است. به همین دلیل ایشان در سال ۱۳۸۵ به عنوان “کارآفرین نمونه کشور” انتخاب گردیدند.

WhatsApp Image 2021 05 12 at 6.08.37 PM

ایشان اعتقاد داشتند که کار باید بر پایه علم و دانش باشد؛ به همین دلیل قبل از اینکه کادر کارگری و اداری شرکت تکمیل شود واحد تحقیقات بسیار قویی را تشکیل دادند و از همان ابتدا مشاورین علمی شرکت را از بین اساتید هیأت علمی دانشگاه تهران و اصفهان انتخاب نمودند بر پایه همین خط مشی در سال ۱۳۷۶ مرکز تحقیق و توسعه شرکت باریج اسانس با اخذ مجوزهای لازم ثبت گردید و شروع به کار نمود که فعالیت و توسعه این مرکز باعث گسترش همکاری و ارتباط سازنده با مجامع علمی و دانشگاهی گردیده است و همچنین این مرکز در سال ۱۳۸۹  با تلاشهای بی وقفه مرحوم مهندس حجازی موفق به کسب مجوز دائمی مرکز تحقیق و توسعه به عنوان مرکز تحقیقات گیاهان دارویی باریج از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردید که این یکی دیگر از افتخارات مرحوم مهندس حجازی می باشد . ۲۰ نفر فوق‌لیسانس و دکترا به صورت تمام‌وقت و ۱۰ نفر مشاور علمی به صورت پاره‌وقت در رشته‌های فارماکوگنوزی، فارماکولوژی، میکروبیولوژی، بیوتکنولوژی، طب سنتی، فیتوشیمی، کشاورزی، تغذیه و … در قسمت تحقیقات و توسعه شرکت مشغول به کار می باشند و این شرکت تا به حال  ۱۰ نفر را در مقطع دکترا و فوق لیسانس بورسیه تحصیلی نموده است. شرکت باریج‌اسانس اولین مرکز تحقیقات داروهای‌گیاهی در بخش خصوصی را به نام “مؤسسه مرکز تحقیقات گیاهان دارویی باریج” به ثبت رسانده است. همچنین این مرکز دهها مقاله علمی در ژورنالهای معتبر خارجی و داخلی چاپ کرده است.

از سال ۱۳۷۶ همراه با توسعه شرکت باریج اسانس بیش از 9۰۰ پروژه تحقیقاتی انجام شده و حاصل آن افزایش فرآورده های تولیدی به بیش از ۱۲۰ نوع دارو و فرآورده آرایشی- بهداشتی بوده است که در حال حاضر شرکت باریج‌اسانس بیش از 200 نوع محصول در گروههای داروی انسانی، داروهای دامی، داروهای طب سنتی، مکمل های غذایی و محصولات آرایشی بهداشتی تولید می کند .

در سال ۱۳۸۸واحد پخش داروهای شرکت باریج اسانس به نام شرکت پخش داروگستر باریج و با مجوز پخش از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز به کار کرد و از یک واحد پخش به یک شرکت تبدیل شده و مشغول فعالیت می‌باشد و در مرکز 15 استان پر جمعیت کشور،دفاتر شرکت تاسیس گردید که به صورت مویرگی محصولات شرکت را به دورترین نقاط کشور می‌رسانند.

در سال ۱۳۸۲ شرکت باریج‌اسانس برای فرهنگ‌سازی در جامعه و اطلاع‌رسانی به پزشکان ، اقدام به برگزاری کلاسهای “گیاه‌درمانی و طب سنتی” نمود و آموزش پزشکان در برنامه شرکت باریج اسانس قرار داده شد و از آن سال تا کنون بیش از ۴۰۰۰ پزشک در کلاسهای گیاه درمانی و طب سنتی شرکت کرده اند و دوره های بازآموزی طب سنتی باریج اسانس به صورت مداوم در دانشگاههای سراسر کشور در حال برگزاری می باشد و باعث افتخار است که اولین افرادی که در کنکور دکتری طب‌سنتی کشور قبول شده‌اند از دانش‌آموختگان کلاسهای شرکت باریج‌اسانس بوده‌اند و همچنین برای اطلاع‌رسانی بهتر در مورد داروهای تولیدی خود بازاریاب‌های علمی، که رابط بین شرکت و پزشکان و داروخانه‌ها می‌باشند را تربیت نموده که همواره نتایج آخرین آزمایشهای تحقیقاتی داروها را در اختیار پزشکان قرار می‌دهند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *