داروی گیاهی

داروی گیاهی در دنیا و اهمیت آن در داروسازی

داروی گیاهی که بر پایه ی گیاهان دارویی تولید میشوند، سابقه ی طولانی در تاریخ بشر دارند. در حقیقت سابقه درمان بیماری ها با گیاهان دارویی به قدمت تاریخ زیست بشر بر روی کره خاکی بر میگردد.

اهمیت داروی گیاهی

در سراسر دنیا تا کنون در حدود ۷۵۰ هزار گونه ی گیاهی شناخته شده است که از این تعداد از تقریبا ۷۵ هزار گونه می‌توان داروی گیاهی ساخت. کشور عزیزمان ایران با دارا بودن ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده در جهان، منبع بزرگی و پتانسیل زایدالوصفی در زمینه ی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی میباشد.

داروی گیاهی در ایران

 

در ایران در حال حاظر بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی شناخته شده که این تعداد بیش از ۲ برابر تنوع گونه ای در اروپا میباشد. از تعداد ۸۰۰۰ گونه گیاهی ای که در کشور ما شناخته شده اند در حدود ۲۳۰۰ گونه دارای خواص درمانی میباشند. جالب است بدانید از این ۲۳۰۰ گونه گیاهی که خواص درمانی دارند ۱۷۲۸ گونه بومی ایران هستند. به همین خاطر داروهای گیاهی در کشورمان باید بیش از آنچه تاکنون مورد توجه قرار گرفته اند، مورد توجه و حمایت قرار گیرند.

داروهای گیاهی در حال حاظر جایگاه ویژه ای را در بین مردم کشورهای توسعه یافته پیدا کرده اند. به طوریکه در کشورهای مانند آلمان، فرانسه، انگلیس و اتریش در حدود ۵۰ درصد از داروهای موجود گیاهی میباشند، اما در ایران با وجود این پتانسیل عظیم از منابع اولیه گیاهی تنها در حدود ۱۵ درصد داروهای موجود در بازار گیاهی میباشند و این جای سوال و تفکر بسیار دارد.

داروسازی باریج اسانس

شرکت داروسازی باریج اسانس به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده داروی گیاهی در ایران پس از ۲۳ سال کار و تلاش در تهیه داروهای گیاهی با استفاده از مواد اولیه بومی و استفاده از توان متخصصان ایرانی تاکنون بیش از ۱۲۰ محصول مختلف را در ۱۲ اندیکاسیون وارد بازار کرده است. این شرکت از ابتدا هدف خود را تولید داروهای گیاهی با کمترین عارضه و بهترین کیفیت و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی و همچنین استفاده از توان و دانش متخصصان داخلی و ایجاد شغل و توسعه بازار داروهای گیاهی در ایران و کشورهای همسایه قرار داده است.

داروهای گیاهی

داروی گیاهی حاوی مواد موثری هستند. مواد موثره بسیاری از داروهای گیاهی هنوز ناشناخته است. برخی از داروهای شناخته‌شده بر اساس یک ماده فعال واحد تهیه شده از یک منبع گیاهی است. پزشکان و داروسازان فعال در حوزه داروهای گیاهی معتقدند که اگر یک ماده موثره به طور جداگانه از بقیه گیاه استفاده شود، می تواند تأثیر خود را از دست بدهد یا از ایمنی کمتری برخوردار شود. بر این اساس علم فارماکوگنوزی به صورت شاخه‌ای از علم داروسازی مدرن ایجاد شده. علم  فارماکوگنوزی به مطالعه داروهای گیاهی و نیز داروها و ترکیبات با منشاء طبیعی می‌پردازد و موضوعاتی در حوزه های فیتو شیمیایی (استخراج، تفکیک و شناسایی ترکیبات طبیعی ، کشت سلول گیاهی ، تبدیلات بیوشیمیایی و بررسی مسیرهای بیوسنتزی ) فیتوفارماسیوتیکال ( مواد اولیه و خام جهت تولید داروی گیاهی ) و فیتوتراپی (اثرات فارماکولوژی و درمانی گیاهان دارویی و طب سنتی) را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در ساخت داروی گیاهی از گیاهان خاص و به اصلاح گیاهان دارویی استفاده می‌شود. بنابراین دو مفهوم داروی گیاهی و گیاه دارویی کاملا متفاوت است. در ادامه با برخی از گیاهان مورد استفاده در ساخت داروی گیاهی آشنا می‌شویم.

کاسنی

کاسنی گیاهی با گل‌ های آبی یا ارغوانی است. کاسنی برای تقویت کبد، و مسکن حرارت و عطش و گرمی و تقویت کننده کلیه و فشار خون و صفرا و پاک کننده مجرای ادرار و کلیه ها تجویز می‌شود.

مصرف آب برگ کاسنی دارویی مفید برای درمان یرقان و کلیه ها و کبد است و تب را برطرف می کند و معده را تقویت می نماید. کاسنی برای تنظیم فشار خون ، کاهش قند خون و درمان کننده سردرد و بیماریهای کبدی است . ضماد آن برای برطرف کردن ورم های گرم و درد چشم و افزاینده بینائی است.

ریشه کاسنی گرم و خشک است و اخلاط سینه را نرم و مصرف جوشانده برگ و ریشه کاسنی به مقدار ۲ فنجان صبح ناشنا برای درمان یبوست، بسیار مفید است.

رزماری

رزماری یک گیاه دارویی محبوب و مفید برای سلامت انسان است که حاوی کارنوزول و رزمارینیک، دو آنتی اکسیدان است که خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد سرطانی، و ضد التهابی دارد.

رزماری به بهبود حافظه و تمرکز ذهنی کمک می کند ، با استرس مبارزه می کند، اضطراب را کاهش می دهد، سردرد را تسکین می دهد، رشد مو را تحریک می کند، با درد مفاصل مقابله می کند، گوارش را بهبود می بخشد، از سرطان پیشگیری می کند، و پشتیبان سلامت قلب و عروق است.

از رزماری می توانید در سوپ ها، ساندویچ ها، سالادها و…استفاده کنید یا از برگ های تازه یا خشک شده این گیاه چای درست کنید.

زنجبیل

زنجبیل یک گیاه دارویی مشهور است که در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می گیرد و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد قارچی، آنتی بیوتیک، ضد سرطانی، ضد تهوع، ضد اسپاسم، و ضد سرفه است.

زنجبیل سبب تقویت سیستم ایمنی بدن ، کاهش رادیکال های آزاد ، بهبود گردش خون در بدن ، مقابله با سرماخوردگی ، بهبود گوارش ، تنظیم سطوح قند خون ، مبارزه با تهوع ، رفع سوزش سر دل و نفخ می شود و از تجمع سموم در بدن که خطر عفونت های ویروسی، قارچی، و باکتریایی را افزایش می دهند، پیشگیری می کند.شما می توانید برش هایی از زنجبیل تازه را به سالاد اضافه کنید یا چای زنجبیل تهیه و مصرف نمایید.